Tools of the trade

Pyssyköitä on liuta:

Enforcer

(yhden tai kahden aseen versio). Pistooli. Ykkösnapilla tarkempi hitaampi tulitus, kakkosnapilla ghettostailii epätarkempi-nopeampi. Enforcer on ns. instant weapon - luodilla ei ole lentoaikaa. Kun laukaiset, osuu saman tien.


GES Biorifle

Ampuu semmoisia limapallukoita ykkösellä. Kakkonen lataa isomman pallukan joka osuttuaan johonkin levittää ympärilleen roiskeita. Näppärä tapa tehdä viivästettyjä ansoja.


Ripper

Ykkösnappi ampuu kimpoilevia teriä. Normaalipelimoodissa näillä saattaa saada niitä kuuluisia head shotteia - excessivessä ei head shotteja ole. Kakkosnappi ampuu hitaamman ja räjähtävän terän.


Minigun

Suht ilmiselvä. Ykkösnappi hitaampi ja tarkempi sarjatuli, kakkosnappi nopeampi ja epätarkempi. Minigun EI ole instant weapon (katso Enforcer).


Shock Rifle

Ykkösnappi ampuu instant weapon -tyyliin semmoisen yksittäisen säteen, kakkosnappi hitaamman ja isotehoisemman pallukan. Katso combo shot-kohdasta lisää. Shock Rifle on myös näppärä tapa tiputtaa kaveri sopivalta reunalta kohti kuolemaansa - tuuppausefekti on melkoinen. Kannattaa myös itse varoa jos keikkuu jossain vaarallisessa paikassa, tönäisee jonkin verran myös pelaajaa itseään.


Rocket Launcher

Vanha kunnon raketinheitin. Ykkösnapilla raketti, kakkosnapilla roikkona lentävä kranaatti. Excessivessä kannattaa valita ns. Instant Rocket Fire (käy kontrollivalikoista), normaalipelimoodeissa jotkut tykkäävät raketinheittimen latausmahdollisuudesta (nappia pohjassa pitämällä kumpikin tulitusmoodi lataa maksimissaan kuusi rakettia / kranaattia ennenkuin ase sylkäisee). Lisäkikkana on vielä latausmoodissa ykkösellä lataaaminen ja nopea näpäytys kakkosnapilla - raketit lähtevät kimppuna eikä viuhkana. Raketinheittimessä on myös lievä kohteen lukitus - jos onnistut hetken tähtäimellä seuraamaan kaveria, parin sekunnin päästä tähtäin muuttuu punaiseksi ja raketit seuraavat kohdetta. Ei mutkan taakse, mutta lievästi kaartavat kohti.


Flak Cannon

Ykkönen ampuu hehkuvia metallinpaloja laajalle alueella. Kakkosnappi ampuu roikkona kranaatin, joka osuttuaan johonkin levittää metallia ympärilleen. Lähitaisteluaseiden ykkönen.


Pulse Gun

Ykkösnapilla iloisia valopalloja, kakkosnapilla jatkuva tuikkusäde. Säteen kantomatka EI ole rajaton.


Sniper Rifle

Ykkönen ampuu, kakkosnapissa on zoom. Zoomaus toimii pitämällä kakkosnappia pohjassa kunnes haluttu suurennos on saavutettu. Normaalitilaan palaaminen tapahtuu kakkosnappia uudelleen näpäyttämällä. Sniper rifle on instant weapon.


Redeemer

Ydinohjus. Ykkösnappi ampuu sinne mihin tähdättiin, kakkosnapilla pelaaja voi itse lentää ohjusta. Näppärä vastustaja voi tosin ampua ohjuksen lennosta alas, jolloin vahinkoa ei synny. Vielä näppärämpi vastustaja etsii kaverin joka kyyhöttää nurkassa ohjailemassa ohjusta ja ottaa hengen pois. Normaalimoodissa Redeemer on tietenkin yksi hienoimpia tapoja ottaa itseltään henki pois. Excessivessä ei vaikuta vaikka käyttäisi lähitaisteluasenna.


Impact Hammer


Translocator

Serverillä on käytössä Translocator-modi. Tämä lisälaite on yleensä CTF:n (Capture The Flag) -pelimoodin vakiovaruste, mutta huvin vuoksi se on ängetty mukaan pyöritettäviin DM-peleihinkin. Translocator on laite, joka ampuu pienen iloisen piipittävän kiekon, kun painat ykköstulitusnäppäintä. Kakkostulitusnäppäimellä teleporttaannut sinne missä kiekko on. Tämän touhun taktiset kuviot jätän kunkin oman mielikuvituksen varaan (suffice to say, että sillä pääsee paikkoihin joihin muuten ei pääsis, tai taktisesti vaikkapa paeta paikkaan jossa on jotain ns. hyvää tarjolla).

Translocator valitaan joko omalla näppäimellään tai pyörittämällä innolla hiiren rullaa kunnes se osuu kohdalle.

Kun kiekko on ammuttu, voi asetta vaihtaa, ja kiekko jää silti sinne mihin sen roiskaisit. Kun olet hypännyt sen luo, kiekko palautuu automaattisesti uudelleen ammuttavaksi heittimeen. Jos kiekko meni paikkaan johon et halua, paina vain ykköstulitusnäppäintä ja kiekko palaa heittimeen.

Caveat Emptor: Jos jätät kiekon johonkin killumaan, ja vastustaja päättää olla ikävä, kiekon voi rikkoa ampumalla. Ja kun yrität myöhemmin teleportata, heität veivisi. Kiekon kunto näkyy sen päällä palavasta valosta - valo on päällä, kiekko on aktiivinen ja ehjä. Valo lakkaa palamasta - telefrag odottaa.